Psychomotorisch Kindercoach

 

Een Kindercoach helpt een kind weer op weg wanneer het even uit balans is.
Met een positieve en oplossingsgerichte begeleiding motiveert een Kindercoach kinderen bij

  • het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden
  • het omgaan met hun emoties
  • het ontdekken en inzetten van hun kwaliteiten en hulpbronnen
  • het versterken van hun zelfbeeld en zelfvertrouwen .

 

Een Psychomotorisch Kindercoach maakt in de begeleiding gebruik van creatief en therapeutisch spel en verschillende bewegingsvormen.


Een Psychomotorisch Kindercoach weet hoe de bewegingsontwikkeling verloopt en wat de invloed hiervan is op gedrag en leren.


Wanneer er een verstoring is in deze ontwikkeling weet de Psychomotorisch Kindercoach welke bewegingsvormen ingezet kunnen worden om de balans weer te herstellen zodat het kind weer verder kan groeien.

Psychomotoriek heeft letterlijk te maken met verbinding tussen het lijf(motoriek) en het brein (psyche).
Het brein stuurt het lichaam aan, en de manier waarop het lijf functioneert heeft invloed op het functioneren van het brein.


Wanneer een kind:

 

  • moeite heeft met het reguleren van emoties
  • last heeft van faalangst
  • weinig zelfvertrouwen heeft
  • zich druk of juist teruggetrokken gedraagt
  • moeilijk kan concentreren
  • leerproblemen heeft op school
  • gevoelig reageert op de omgeving

 

is het fijn om met behulp van beweging en spel verandering in het denken, voelen en doen tot stand te brengen.

 

Hoe werkt een Psychomotorisch Kindercoach?

 

In de begeleiding wordt eerst aandacht besteedt aan:

  • Wat is de hulpvraag van het kind; waar heeft het kind last van ?
  • De autonomie van het kind; wat heeft het kind er al aan gedaan ?
  • Wat zijn de behoeften van het kind; wat heeft het nodig om weer te kunnen groeien ?
  • Wat zijn de belemmeringen; waar loopt het kind tegenaan?

 

Daarna gaan het kind en de Psychomotorisch Kindercoach aan de slag met:

  • Ik-versterking; wat zijn de kwaliteiten van het kind en hoe kan het deze gebruiken om weer te kunnen groeien?
  • Gedachte-kracht; hoe kan het kind gaan denken met helpende gedachten?
  • Stress-reductie; hoe kan het kind ervoor zorgen dat de stress-thermometer niet te hoog komt?

 

Aanvullend kan gewerkt worden met Reflex Integratie , Visuele Vaardigheden Training, Kinderyoga, Taal en/of Rekendans,  en/of Remedial Teaching.

Klik hier voor meer uitleg.