Bewegen om te groeien

 

Beweging is de basis voor groei, en zorgt ervoor dat kinderen zich op verschillende gebieden ontwikkelen:

  • motorisch; de bewegingen die een kind maakt
  • emotioneel; de veerkracht en kennis die het kind opdoet en ontwikkelt om met zijn of haar gevoelens om te kunnen gaan
  • sociaal; leren hoe je met jezelf en anderen omgaat in situaties waarbij je met elkaar te maken hebt
  • intellectueel; hoe gebruikt het kind het denken, bijvoorbeeld bij het leren op school

 

Een Psychomotorisch Kindercoach heeft kennis van deze verschillende ontwikkelingsgebieden en gebruikt beweging en spel om kinderen (weer) te laten groeien.

Balans als basis

Wanneer een kind emotioneel uit balans is, is het opvallend genoeg vaak ook lichamelijk uit balans. Het lukt bijvoorbeeld niet om het evenwicht te bewaren op een balansbord, en het staat letterlijk en figuurlijk niet stevig in zijn of haar schoenen. 

In de begeleiding wordt dan ook gekeken of er ontwikkelingsgerelateerde factoren zijn die maken dat het kind letterlijk niet in balans komt, waardoor het ook begrijpelijk is dat het figuurlijk (nog) niet in balans is.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van werkvormen en oefeningen vanuit verschillende aandachtsgebieden, zoals:

Reflexontwikkeling

Elk kind ontwikkelt vanaf de geboorte verschillende bewegingspatronen met de bedoeling om als zelfstandig bewegend en handelend mens de wereld in te kunnen gaan. 

De belangrijkste en meest herkenbare bewegingspatronen zijn;

  • omrollen
  • oprichten
  • zitten
  • kruipen
  • staan
  • lopen

 

Net zo belangrijk maar minder voor de hand liggend zijn bijvoorbeeld

  • hoofdrechting
  • evenwicht
  • kunnen kruisen van de middellijnen van het lijf

 

De ontwikkeling van deze patronen wordt 'aangezet' door reflexen. Dit zijn vooralsnog onbewuste en ongecontroleerde bewegingen die tot doel hebben om uit te groeien tot een bewust beweegpatroon.

Een voorbeeld hiervan is de zuigreflex. Deze is nodig voor overleving ( voeding) en ontwikkelt zich tot het beweegpatroon drinken.

Steeds meer wordt bekend dat reflexen die niet voldoende tot ontwikkeling zijn gekomen tot belemmeringen kunnen leiden in de ontwikkeling van een kind op alle gebieden.

Een voorbeeld hiervan zijn de handreflexen; als deze niet voldoende door ontwikkeld zijn kunnen zij grote invloed hebben op de ontwikkeling van de schrijfmotoriek van een jong kind.

Een Psychomotorisch Kindercoach heeft kennis van deze reflexen en kan met behulp van beweging en spel een kind hiermee begeleiden.

Steeds meer Psychomotorisch Kindercoaches zijn ook Reflex Integratie Behandelaar en zijn bevoegd te werken met een van de verschillende methodes voor Reflex Integratie.

Wil je meer weten over de opleiding tot Reflex Integratie specialist?

Klik dan hier om naar de website te gaan.

Ontwikkeling van de visuele motorische vaardigheden

Een kind ontdekt de wereld met behulp van de zintuigen.

Met name 'Zien' is een belangrijke manier om de wereld om je heen te ontdekken.

Zien is meer dan kijken, en zien is een vaardigheid die een kind van af heel klein moet gaan ontwikkelen.

 

Wanneer een kind:

  • moeite heeft met evenwicht
  • laat heeft leren fietsen
  • niet netjes tussen de lijntjes kan schrijven
  • vaak hoofdpijn heeft na school
  • moeite heeft met lezen
  • last heeft van wagenziekte of hoogtevrees
  • heel moe is na een schooldag
  • niet graag naar school gaat
  • bij het lezen woordjes overslaat en op een andere regel begint
  • vaak valt en/of struikelt
  • zich vaak stoot of iets omstoot

 

kan het zijn dat het visuele informatie systeem ( perceptie:; de manier waarop wat de ogen zien verwerkt wordt in het brein) nog niet voldoende ontwikkeld is.

Een Psychomotorisch Kindercoach weet hoe dit systeem van invloed kan zijn op leren, concentreren en gedrag en kan een kind screenen en met behulp van motorische oefeningen helpen om de ogen (weer) te laten zien.

Stress Systeem

Wanneer een kind niet lekker in zijn of haar vel zit, heeft het vaak te maken met een overactief stress-systeem.
Het kind krijgt in vele situaties te maken met de 'vecht-vlucht-verstijf' reactie en dit zal het kind belemmeren om te groeien.


In de begeleiding is daarom veel aandacht voor:

- ontspanningsoefeningen

- vergroten van de ik-sterkte door op zoek te gaan naar de kwaliteiten en hulpbronnen

- stress reducerende oefeningen

- verhogen van draagkracht c.q. veerkracht van het kind

- uitleg wat stress doet en wat een kind daar zelf aan kan doen ( psycho educatie)

 

Specialisaties

Elke Psychomotorisch Kindercoach heeft een eigen manier van werken en heeft een eigen aanbod in de begeleiding van kinderen.

Zij werken aanvullend met bijvoorbeeld:

 

Kinderyoga en/of Dans

Voor veel kinderen is kinderyoga en/of dans een fijne manier om te bewegen en daardoor te ontspannen. Door aandacht te hebben voor hoe een kind beweegt kan een psychomotorisch kindercoach de juiste bewegingsvormen aanbieden waardoor kinderen onbewust met veel plezier hun coördinatie in beweging ontwikkelen.

 

Remedial Teaching

Wanneer een kind uit balans is omdat het op school niet zo goed lukt kan het fijn zijn om naast de psychomotorische kindercoaching extra begeleiding op het gebied van leren te bieden.

 

Weerbaarheidstraining

Wanneer een kind niet lekker in z'n vel zit en niet stevig in de schoenen staat is een groepstraining voor het verhogen de weerbaarheid en veerkracht een fijn middel om in te zetten.

Er zijn verschillende weerbaarheidscursussen, bv. zoals de Rots en Watertraining, Methode B en Boksend Opvoeden die door Psychomotorisch Kindercoaches ingezet worden om:

  • sterk kunnen staan
  • hun houding en stem kunnen gebruiken om zeker over te komen
  • om kunnen gaan met prikkels
  • kunnen durven vertrouwen op hun intuïtie
  • oogcontact kunnen maken

Terug naar het begin